Tłuszcze

Rola tłuszczy w organizmie człowieka

Tłuszcze w diecie

  • są źródłem energii dla tkanek i narządów, będąc jednocześnie formą jej zapasu, zaspokajają od 20-30% dziennego zapotrzebowania na energię
  • są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, z których powstają hormony
  • są budulcem błon komórkowych, białej masy mózgu, tłuszczu podskórnego (chronią przed utratą ciepła) oraz okołonarządowego (stabilizują narządy wewnętrzne)
  • ułatwiają odczuwanie smaku i przełykanie pokarmów
  • hamują skurcze żołądka i wydzielanie soku żołądkowego
  • decydują o sprawności układu krążenia
  • wpływają na stan skóry i włosów
  • są nośnikami witamin A, D, E, K i ułatwiają ich przyswajanie

Tłuszcze w diecie i zdrowie

Ogromne znaczenie na nasze zdrowie ma ilość i jakość spożywanych tłuszczów.

Tłuszcze nasycone z pożywienia, a zwłaszcza tłuszcze zwierzęce mają wpływ na zawartość cholesterolu w surowicy krwi, a tym samym na rozwój miażdżycy i chorób sercowo naczyniowych, a także niektórych nowotworów.

Tłuszcze nienasycone są najzdrowsze, bowiem obniżają poziom cholesterolu (całkowitego oraz frakcję LDL), tym samym zmniejszają ryzyko miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych, a także nowotworów.

Najniebezpieczniejsze dla naszego zdrowia są tłuszcze trans, które powstają w procesie utwardzania nasyconych kwasów tłuszczowych. Znajdują się one w formie "widocznej" w margarynach, tłuszczach piekarniczych, a także w formie "niewidocznej" w wyrobach piekarniczych (np. frytkach, chipsach, fast foodach, ciastach, ciasteczkach itp.).